De ce picioarele tale suferă de artrită și 10 moduri de a scăpa de artrită

Nu trebuie să te surprindă că și picioarele tale pot suferi de artrită. Această boală afectează în special articulațiile, iar piciorul tău are peste 30 de articulații în el!

Dacă artrita deja vă afectează viața, este posibil să simțiți efectele dureroase în picioare. „Picioarele sunt foarte afectate de artrită”, spune Vinicius Domingues, MD, reumatolog în Daytona Beach, Florida[1].

Într-adevăr, osteoartrita, cel mai frecvent tip de artrită, afectează una din șase persoane de peste 50 de ani. La artrita reumatoidă, cel mai frecvent tip de artrită inflamatorie autoimună, mai mult de 90% dintre pacienți suferă de diferite simptome la nivelul piciorului și gleznei. În aproximativ 20% din cazurile de artrita reumatoidă, simptomele piciorului și gleznei sunt chiar printre primele semne ale bolii.

Nu trebuie să te surprindă ca simți cel mai puternic diferitele efecte ale artritei la picioare: această boală afectează predominant articulațiile, iar piciorul omului conține mai mult de 30 de articulații!

Cum vă afectează picioarele diferitele tipuri de artrită

Diferite tipuri de artrită se prezintă diferit în picioare.

Osteoartrita afectează cel mai frecvent prima articulație metatarsofalangiană (MTP) care conectează degetul mare la picior, dar poate afecta destul de des și mijlocul piciorului și glezna.

Artrita reumatoidă apare de obicei la ambele picioare și afectează aceleași articulații la fiecare picior. Acest lucru este în contrast cu asteoartrita, care afectează de obicei o articulație specifică.

Guta afectează frecvent numai picioarele, adesea degetul mare.

Artrita psoriazică poate afecta, de asemenea, degetele de la picioare, provocând umflături numite dactilită. Artrita psoriazică este adesea însoțită și de inflamația entezelor (locurile în care tendoanele și ligamentele se atașează de oase). În picioare, aceasta se prezintă de obicei ca fasciită plantară (o inflamație a benzii de țesut care leagă osul călcâiului de degetele de la picioare, precum și proiecțiile osoase cunoscute sub numele de pinteni osoși, care pot provoca durere dacă apasă sau freacă pe alte oase sau tesuturi moi).

Spondilita anchilozantă provoacă, de asemenea, entezită, cum ar fi fasciita plantară și durere la nivelul tendonului lui Ahile.

Cum se vindecă durerea de picior a artritei

Acum, că am stabilit de ce vă doar picioarele, vă putem sugera câteva metode pentru a ușura durerea, scăpa de rigiditate și reduce umflarea picioarelor – problemele pe care pacienții cu artrită le știu mult prea bine.

1. Folosiți medicamente pentru durere

Ele sunt disponibile atât cu rețetă cât și fără. Medicamentele antiinflamatoare nesteroidiene (AINS), cum ar fi aspirina, ibuprofenul și naproxenul, sunt un tratament comun pentru reducerea durerii, umflăturilor și a roșeții asociate cu artrita, inclusiv atunci când artrita afectează picioarele.

AINS ajută la blocarea producției de prostaglandine, un grup de substanțe chimice care joacă un rol în durere și inflamație.

Aceste medicamente pot crește riscul apariției problemelor cardiovasculare și gastrointestinale. Din acest motiv este important să discutați cu medicul dumneavoastră înainte de a lua astfel de medicamente, fie pentru utilizare pe termen scurt, fie pe termen lung. Medicul dumneavoastră poate opta, în schimb, pentru a vă prescrie un antiinflamator local, care este mai puțin probabil să provoace efecte secundare.

2. Folosiți încălțăminte adecvată

Când aveți artrită, pantofii dumneavoastră vă pot face bine sau vă pot face rău”, spune Jacqueline Sutera, DPM, chirurg podiatric din New York City[2]. Să porți măsura corectă este foarte important pentru picioarele tale. Pantofii aleși trebuie să fie potriviți unei articulații care suferă de artrită, ce poate fi mai rigidă, sau poate avea umflături și contracții. Pantofii tăi trebuie de asemenea să se potrivească cu degete deformate și monturi, probleme frecvente ce însoțesc artrita. Pantofii care oferă confort picioarelor suferinde de artrită includ suport pentru bolta plantară, cupe pentru călcâi, tălpi mai groase, amortizarea și absorbția șocurilor.

Persoanele cu o osteoartrită avansată ce le afectează picioarele pot beneficia în mod deosebit de pantofii cu tălpi ortopedice, arcuite, mai groase decât cele normale, cu partea dinspre călcâi curbată în sus și nu plată. Un pantof cu acest tip de talpă reduce presiunea sub articulația degetului mare cu 12% la persoanele cu osteoartrită, arată cercetările. Într-un studiu recent, scorul durerii la cei care purtau pantofi cu talpă ortopedică s-a îmbunătățit cu 22 de puncte[3].

3. Stabiliți-vă un obiectiv de slăbire

Când vine vorba de artrită, contează foarte mult ce spune cântarul. La persoanele cu o greutate corporală mai mare, artrita se instalează mai devreme, iar formele de care suferă sunt mai severe. Dr. Domingues spune: „Picioarele sunt o articulație care suportă greutatea, astfel încât obezitatea înrăutățește artrita”. Chiar și un kilogram suplimentar poate echivala cu aproximativ cinci kilograme de forță în plus pe picioare. Pierderea a 20 de kilograme poate însemna scutirea picioarelor de 100 de kilograme de forță în plus la fiecare pas.

Excesul de greutate corporală crește, de asemenea, inflamația, care alimentează simptomele dureroase ale artritelor inflamatorii, cum sunt artrita reumatoidă și artrita psoriazică. Nu este ușor să slăbești atunci când ai articulații rigide sau dureroase, dar chiar și o reducere de cinci până la 10% a greutății corporale s-a dovedit că diminuează dramatic durerea articulară și îmbunătățește toleranța la efort. Consultați aceste sfaturi pentru slăbit, care sunt deosebit de utile atunci când aveți artrită.

4. Faceți mai multă mișcare

Chiar și pentru oamenii sănătoși poate fi greu să mențină un program de exerciții fizice. Pentru cei care suferă de dureri articulare poate fi deosebit de dificil. Dar beneficiile exercițiilor fizice atunci când aveți artrită sunt clare: cercetările arată că exercițiile fizice moderate regulate ajută la menținerea funcției articulare, reducând în același timp durerea și oboseala și ameliorând rigiditatea[4]. Exercițiile fizice sunt utile bineînțeles și la arderea caloriilor, ajutându-vă să pierdeți în greutate.

Încercați să rămâneți cât mai activ posibil și puteți găsiți pe cont propriu modalități confortabile de a fi activ. Orice mișcare contează, inclusiv plimbarea câinelui, micile activități în grădină sau chiar și statul în picioare în timp ce vorbiți la telefon. Mersul pe banda de alergat asigură o absorbție mai mare a șocurilor și este mai blând cu articulațiile decât un jogging afară, pe suprafețe dure. Încercați și alte exerciții cu impact mai mic, cum ar fi înotul, canotajul, ciclismul sau utilizarea mașinii eliptice. „Veți primi în continuare aceleași beneficii cardiovasculare, fără ca să vă forțați articulațiile și picioarele”, spune dr. Sutera. Obiectivul ar fi să faci 150 de minute de exerciții aerobice pe săptămână, împărțit în perioade mai scurte, chiar și de câte cinci sau 10 minute, dacă este mai ușor așa pentru articulațiile tale.

5. Folosiți gheață sau căldură

Cred cu putere în rolul pozitiv al gheții – este un antiinflamator excelent”, spune William Spielfogel, DPM[5], șef de podiatrie la Lenox Hill Hospital din New York City. „dar am și pacienți care jură că atunci când aplică căldură se simt mult mai bine”.

Fiecare terapie funcționează diferit în ameliorarea durerii.

Terapia rece produce constricție în vasele de sânge din mușchi, ceea ce scade fluxul de sânge către articulații pentru a reduce umflarea și inflamația.

Terapia prin căldură ajută la relaxarea mușchilor pentru a reduce spasmele și a reduce rigiditatea articulațiilor. Ambele acționează și asupra receptorilor din piele pentru a întrerupe semnalele de durere trimise către creier.

În funcție de tipul de durere pe care îl întâmpinați, vă recomandăm să folosiți atât gheață, cât și căldură. De exemplu, dacă suferi de rigiditate dimineața, un duș cald poate ușura simptomele, astfel încât să te poți mișca mai bine. Când artrita reumatoidă vă dă junghiuri, sau când osteoartrita produce inflamații (poate ați petrecut o zi întreagă pe picioare), un pachet rece sau o pungă de mazăre congelată (înfășurați-o într-un prosop de hârtie sau într-un tifon înainte de a aplica pe piele) vă poate ajuta să treceți mai ușor peste durere și inflamație.

 

6. Luați în calcul și niște orteze personalizate

Ortezele personalizate pot ajuta la calmarea durerilor din picioare cauzate de artrită. „Frumusețea ortezelor este că există o mulțime de moduri în care putem personaliza și adapta utilizarea lor”, spune dr. Sutera. Pot fi personalizate pentru a vă schimba mecanica piciorului – de exemplu, pentru a limita articulația degetului mare, astfel încât să nu se poată mișca în timp ce mergeți (și astfel să reduceți disconfortul). Sau pot fi făcute să fie mai potrivite pentru un anume format de picior, adăugând o amortizare de susținere.

Deoarece severitatea durerii cauzate de artrita piciorului poate varia între piciorul stâng și cel drept, personalizarea ortezelor poate fi pentru fiecare picior în parte. Cercetările privind ortezele și durerea piciorului sunt limitate. Cu toate acestea, am identificat un studiu din 2016[6] care a utilizat, pentru o perioadă de trei luni, inserții de întărire a pantofilor pentru a trata durerea metatarsofalangiană. Acest studiu a constatat o reducere a durerii piciorului și a dizabilității cauzate de artrită în picioare. Aproape 78% dintre participanți au spus că inserțiile au fost eficiente.

7. Încercați tratamente alternative

Din bogata farmacie a naturii, am identificat trei plante pentru care există studii științifice și rezultate pozitive indiscutabile în tratarea simptomatologiei asociate afecțiunilor artritice ale piciorului.

Prima este cunoscuta Tătăneasă (Symphytum officinale), despre care se spune într-un studiu publicat de către Centrul Național pentru Informații despre Biotehnologie din SUA[7] că „este eficientă în ameliorarea durerii și rigidității și în îmbunătățirea funcționării fizice la cei cu osteoartrita primară, fără a avea efecte adverse”.

O altă plantă, recomandată și de către Asociatia Romana de Gemoterapie si Homeopatie[8], este Arnica. Efectele sale anti inflamatoare și anti algice (împotriva durerii) sunt foarte bine cercetate și recunoscute pe plan internațional.

O a treia plantă este Untul pământului ce conține dioscină (o saponină steroidică), o substanță cu reale efecte benefice în lupta cu artrita. Această substanță atrage din ce în ce mai mult atenția cercetătorilor, pe măsură ce contribuția sa în tratamentul gutei, artritei reumatoide și osteoartritei este dovedit de studiile clinice[9].

Am găsit cele trei plante în compoziția unei singure creme disponibile și în România – Artrorelax – un gel dedicat problemelor articulare.

8. Consultați un fizioterapeut

Fizioterapia își are și ea rolul ei, mai ales atunci când trebuie să facem față durerilor de picioare cauzate de artrită și există tot felul de metode de fizioterapie care pot fi utilizate pentru scăderea inflamației, inclusiv masaj, jacuzzi, pachete reci, ultrasunete și lasere”, spune dr. Spielfogel. Odată ce inflamația inițială a fost redusă, un fizioterapeut va dezvolta un program de kinetoterapie pentru a restabili flexibilitatea și a îmbunătăți puterea, pentru a crește echilibrul și a reduce stresul articulațiilor piciorului.

Dr. Sutera constată că pacienții aflați în primele stadii ale artritei beneficiază cel mai mult de kinetoterapie, deoarece aceștia de multe ori au încă flexibilitate și au nevoie în mare parte de ajutor pentru a-și restabili echilibrul.

9. Răsfățați-vă picioarele

Dacă aveți artrită în picioare, este posibil să o aveți și în mâini – ceea ce vă poate face dificilă efectuarea pedichiurii. Dar tăierea unghiilor și reducerea calusurilor în mod regulat este importantă, spune dr. Sutera. „Dacă aveți deja articulații rigide, nu doriți să agravați problema având unghiile de la picioare lungi, care vă pot ocupa spațiu în pantof și vă pot crea o presiune dureroasă”.

Luați în considerare răsfățul cu o pedichiură la salon la fiecare patru până la șase săptămâni. Doar asigurați-vă că alegeți un salon care să respecte curățenia, de exemplu, folosind căptușeli de unică folosință în cada cu picior și permițându-vă să vă aduceți propriile pile de unghii, pietre ponce și tampoane. „Doar uneltele metalice pot fi curățate, deci este mai sigur să le aduceți”, spune dr. Sutera. Dacă aveți diabet sau probleme de circulație, adresați-vă medicului dumneavoastră pentru a vă asigura că este bine să aveți o pedichiură de salon. Dezvoltarea unei infecții poate duce la complicații grave în aceste cazuri.

10. Întrebați despre opțiunile chirurgicale

Când artrita piciorului este severă și tratamentele mai puțin intruzive eșuează, intervenția chirurgicală poate fi o opțiune. Un tip este o fuziune a articulației degetului mare, care îmbină cele două oase care alcătuiesc articulația ta. Acest lucru limitează raza de mișcare a articulației, contribuind la eliminarea sursei de durere. O altă opțiune este intervenția chirurgicală de înlocuire a articulațiilor de la picioare. Ambele sunt considerate măsuri radicale, dar pentru persoanele care sunt suficient de sănătoase pentru a rezista operației, le poate permite să aibă o viață cu mai puține probleme.

[1] https://www.sharecare.com/doctor/dr-vinicius-c-domingues

[2] https://www.citypodiatry.com/provider/jacqueline-sutera-dpm

[3] https://www.the-rheumatologist.org/article/foot-orthoses-vs-rocker-sole-footwear-treatment-effective-reducing-pain-first-mpt-joint-oa/

[4] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4644863/

[5] https://www.northwell.edu/find-care/find-a-doctor/podiatric-medicine-and-surgery/dr-william-d-spielfogel-dpm-11357444

[6] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26135375/

[7] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3259911/

[8] https://www.gemoterapie.ro/

[9] https://www.hindawi.com/journals/bmri/2019/5763602/

Close Menu
Call Now Button
×
×

Cart

SUNTEM AICI

PENTRU TINE

Putem sa te ajutam?

Nu ezita sa ne scrii si vom fi mai mult decat bucurosi sa iti raspundem la toate intrebarile.

×